top of page
  • תמונת הסופר/תאפרת אורן - אימון אישי

אימון אישי לחיים - חג החנוכה כמקור עוצמה

עודכן: 5 בנוב׳ 2020



חג החנוכה הוא החג היהודי היחידי שאינו נמצא במקרא אלא מוזכר במשנה ובגמרא, החג שזור במנהגים רבים הבאים לסמל לנו, ללמד אותנו ולהזכיר לנו את הניסים שקרו בחג זה.

בחג זה על פי המסורת התרחשו מספר אירועים:

1. משפחת החשמונאים, הובילה מרד ביוונים , מרד חסר סיכוי, אך עם תעוזה, הקרבה עצמית, טקטיקה (שנלמדת עד היום באקדמיות הצבאיות בעולם) ולא מעט ניסים, מצליחה לכבוש בחזרה את בית המקדש ולטהר אותו.

2. במקביל ישנו סיפור על תעוזתה של יהודית שפיתתה את הולופרנס מצביא היוונים , השקתה אותו חלב ויין וכשנרדם ערפה את ראשו.

3. לאחר הקרבות, בשלב טיהור בית המקדש, נוצר מצב שלא נמצא שמן טהור מספיק בבית המקדש על מנת להדליק את מנורת המשכן , ופח שהיה אמור להספיק ליום, הספיק לשמונה ימים.

אנחנו יכולים ללמוד מחג החנוכה המון עקרונות מעצימים , ולא מעט כלים שנלמדים ומתורגלים באימון אישי לחיים, שזורים בין האירועים והמנהגים.

אסקור בקצרה כמה מהם (תוכלו לזהות אותם בפונט מודגש):

  • היוונים שמו לעצמם כמטרה למחוק את הזהות היהודית, משפחת חשמונאי החליטה לא להיכנע ללחץ ומרדה בייונים עד להצלחה , גם בתהליך אימון אישי, אנחנו מבררים ומזקקים מהם הרצונות שלנו ומהם מטרותינו.

  • מסופר בספר המכבים על כך שחיילי יהודה פנו אליו בחשש והביעו את פחדם מכשלון, יהודה בתגובה אומר להם: "אין הבדל לפני השמים להושיע ברבים או במעטים, כי לא ברוב חיל הוא ניצחון במלחמה, כי אם מן השמים הכוח" אבל למרות בטחנו בקב"ה הוא יוזם מהלכי טקטיים מוצלחים והוא ואחיו עושים מעשים הירואים כדי לנצח, אמנם מאמינים בניסים אבל לא מוותרים על העשיה.

  • כמו שכתבתי למעלה הקרב באמאוס, יהודה מתגלה כטקטיקן חדשני, באותם תקופות הקרוב היו פנים אל פנים שורות שורות, בקרב כזה לא היה סיכוי יהודה המכבי וחייליו... וכשגאורגיאש היווני החליט לתקוף בלילה את המחנה של יהודה המכבי במצפה , יהודה המכבי השאיר לו מחנה ריק ובאיגוף קל מגיע למחנה היוונים שורף את מחנה היוונים באמאוס שנותר אף הוא ריק וחוזר להלחם פנים אל פנים עם חיילי היוונים. מהלך חשיבה של מחוץ לקופסא זה זורע פחד ובלבול בחייליו של גיאורגיאש, ויהודה המכבי וצבאו הקטן מנצח.

  • נס פח השמן מלמד אותנו דברים נוספים, כשמוצאים פח קטן , לא ממתינים עד שיגיעו השמנים הטהורים מהגליל, אלא מדליקים מיד את המנורה , מסופר שאת הנרות הדליקו על מנורה של חרבות, דחיינות היא תופעה שאנחנו מכירים מחיי היום יום , תמיד יהיה תירוץ למה להמתין ולמה לא לעשות, ממעשיהם של המכבים אנחנו יכולים ללמוד - לעשות וללא לדחות, גם אם מדובר בצעד קטן להשגת המטרה.


התמונה נלקחה מאתר PIKIWiki Israel

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page