top of page
  • תמונת הסופר/תאפרת אורן - אימון אישי

הוקרה עצמית, להתחיל בקטן






נקודת מבט שונה מביאה להוקרה עצמית

האם יצא לכם להביט לשמיים בלילה חשוך ולצפות במהכוכבים המפוזרים על פני חשיכה אינסופית?

מנקודת המבט שלנו, הכוכבים נראים זעירים. מנקודת מבט אחרת, הכוכבים האלו בגדלים הנשגבים מבינתנו. וזה בדיוק העניין, נקודות מבט שונות משנות את המשמעות לחלוטיןאת התמונה הגדולה. בכל נקודת מבט התמונה הגדולה מתחילה ממשהו קטן.

ברכות קטנות

יש כל כך הרבה ברכות קטנות בחיים שלנו שבמקרים רבים איננו מבחינים בהן בכלל, או שאנו לוקחים את הברכות הקטנות האלו כמובן מאליו. הברכות הקטנות בחיינו יוצרות את התמונה הגדולה של רגעי האושר בחיינו.


ההבדל בין שמחה לאושר

שמחה רגעית יכולה לקרות ברגע קטן, ומעניקה לנו תחושת סיפוק זמנית. לעומתה, אושר הינו שביעות רצון לאורך תקופות ארוכה יותר. אושר מושג בקלות רבה יותר כשיש יותר רגעי שמחה. לעומת זאת, אם נבזבז אנרגיות על משקעי העבר לא הנקבל מזה שמחה ולא אושר.


איך להגיע לאושר?

הוקרת תודה עצמית (או הוקרה עצמית)

אחת הדרכים בדרך לאושר היא הוקרה עצמית. הוקרה עצמית לאורך זמן משנה את הפרספקטיבה. וזה מגובה במחקר שנערך על ידי פסיכולוגים מאוניברסיטת קליפורניה ואוניברסיטת מיאמי, המחקר הציג איך הוקרה עצמית מגבירה את האושר שלנו. במחקר היו חולקו המשתתפים לשלוש קבוצות:

  • קבוצה אחת התבקשה לכתוב דברים שהם מוקירים תודה עליהם.

  • הקבוצה השנייה התבקשה לכתוב דברים שמטרידים או מציקים להם.

  • הקבוצה השלישית התבקשה לכתוב דברים שהרגע קרו להם לא נאמר להם אם צריכים להיות טובים או רעים.

לאחר עשרה שבועות, הקבוצה הראשונה שהתבקשה לכתוב רק הוקרות תודה והודיה היו יותר אופטימיים, היו יותר אנרגטיים והתאמנו יותר, ובממוצע ביקרו פחות אצל המטפלים לעומת שאר הקבוצות האחרות.


אז איך עושים את זה? איך מוקירים את עצמנו?

נתחיל להאיר את הדברים הקטנים באור חיובי ולאט לאט נראה שזה יגרום לנו להעריך את התמונה הגדולה הרבה יותר. התחילו בלמצוא את דברים הקטנים שגורמים לכם לחייך. ממש תתעדו זאת, צלמו תמונה,הקליטו תזכור או אפילו כתבו יומן. את הדברים הטובים וכלו למצוא בכל מקום, קטנים ככל שיהיו. זה יכול להתבטא בכלב שלכם שרץ לקבל את פניכם אחרי יום עבודה ארוך ומכשכש בזנב. זה יכול להיות הוקרה עצמית לכך שהגעתם בזמן לאוטובוס, זה יכול להיות רגע קצר של הנאה מפגש חברתי מוצלח.


מה לא לעשות?

האם תפסתם את עצמכם מדפדפים ללא מחשבה ברשתות החברתיות? האם תפסתם את עצמכם משווים את עצמכם לאלו שנדמה שכאילו יש להם חיים מושלמים יותר או טובים יותר?. הרשתות החברתיות והטלפונים החכמים מהווים הסחות דעת עצומות במיוחד בכל מה שקשור להוקרת תודה והוקרה עצמית. רשתות חברתיות מציגות מקומות קייט ונופש כמקומות אשר האושר מושג בהן . דבר שכמובן אינו נכון. פילטרים כמובן אינם המציאות. ולייקים ומחוות ברשתות החברתיות אינן הוקרות אמיתיות ומוחשיות.


איך מתנתקים מההסחות דעת האלה?

ישנם לא מעט צעדים קלים ופשוטים וקלים שיעזרו לנו לבלות פחות זמן בטלפון:

  • לכבות התראות אוטמטיות, דבר שימנע ממנו להסתכל למכשיר כל פעם שהמסך נדלק.

  • לכבות את ההתראות שמראות על האקונים , כמה עדכונים יש בתוך האפליקציה דבר שמדרבן אותנו לראות מה חדש...

  • לשנות את הטלפון למצב של שחור ולבן דבר שיהפוך את אפליקציות לפחות מושכות.

לסיכום

אושר נמצא איפה שהוא מוערך ויכול לשרת את אותנו ואת מה שמסביבנו. שמחה נעשית גדולה יותר כאשר שמים לב אליה ומתמקדים בה ולא מעבירים אותה כמובן מאליו. כשאנו מוצאים איזו שהיא הערכה למשהו קטן (אפילו למשהו שיש לנו בכל יום), אנו מחכים ומצפים לו. דבר שיובלי להוקרה עצמית ובהמשך לדימוי עצמי גבוהה יותר.


רוצים לתרגל ולהתאמן על שריר הדימוי עצמי שלכם?


מוזמנים לאימון אישי באחת מהקליניקות בהם אני מטפלת

(האימון מתקיים באחוזת אתרוג , בין קרית מלאכי לאשקלון, או ברחובות)


אפרת אורן , מאמנת אישית

0503555585

bottom of page