top of page
  • תמונת הסופר/תאפרת אורן - אימון אישי

מה זה ריבית פריים?

עודכן: 31 באוק׳ 2021


אפרת אורן אימון אישי
ריבית הפריים ואיך היא משפיעה עלינו

כשאנו מגיעים לבנק אנו מגלים לפעמים שהשפה הבנקאית לא ברורה,ולפעמים גם לקוח חד ומנוסה עלול להתבלבל אל מול סוגי הנתונים, המושגים והמספרים שהפקיד המטפל בו מציג לו.

אחת מאותן מילות מפתח שבהם הבנקים משתמשים היא ריבית פריים, ריבית הפריים תסומן לא פעם באות האנגלית "P" ולידה פלוס או מינוס ואחוז מספרי המשתנה מלקוח ללקוח ומהלוואה להלוואה.

מאמר זה בא לעזור לכם להכיר את המושג #ריבית_פריים ולהבין ממה הוא בנוי ומה הגורמים המשפיעים עליו.


על מנת לתת תשובה מהי רבית פריים, עלינו להתחיל בבסיס של כל הריביות - הלא היא "ריבית בנק ישראל".

"ריבית בנק ישראל" או בשמה הנפוץ "הריבית המוניטרית" - היא ריבית שבה הבנק המרכזי בכל מדינה מלווה כספים לבנקים המקומיים, ריבית זו מחשובת לתקופה של שנה.

עד לשנת 2017, בכל חודש, בנק ישראל פרסם את האחוז הריבית שלו, אך כיום תדירות הפרסום שונתה והיא מתפרסמת שמונה פעמים בשנה, וזאת בדומה למתרחש למתרחש בארצות הברית ובמדינות האיחוד האירופי. כמו שניתן להבין לריבית בנק ישראל ישנה משמעות כלכלית חסרת עצומה, והיא משפיעה על כל תחום בחיים הכלכליים של המדינה וגם עלינו משקי הבית הלווים כסף או שמשתמשים במסגרת המינוס בבנק (בעבר כתבתי מאמר בנושא, המסביר שהמינוס בבנק הוא הלוואה לכל דבר ועניין, ואפילו הלוואה גרועה).

אז איך איך בדיוק רבית זו משפיעה עלינו? כאשר בנק מסחרי במדינת ישראל לווה כסף, עליו לשלם רבית בגובה שקבע הבנק המרכזי. לאחר מכן מוסיפים הבנקים מרווח שנקבע על ידם - אך באופן מסורתי עומד על 1.5% - וזוהי בעצם ריבית הפריים.


אז אם נסכם את זה בנוסחה:

[ריבית בנק ישראל] + 1.5% = ריבית פריים [P]


ולשם המחשה: נכון לכתיבת שורות אלו הרבית המוניטרית (רבית בנק ישראל) עומדת על 0.25% ולכן הנוסחה היא: 0.25% +1.5% = 1.75


ז"א שאם בנק ישראל יחליט לשנות (למעלה או למטה) את הריבית המוניטרית, הדבר ישפיע עלינו בצורה ישירה.


אז איך שינוי זה משפיע עלינו?


כשאנחנו מקבלים הצעות להלוואה המבוססת על ריבית הפריים מהבנק, הבנק יוסיף על ריבית הפריים אחוז רבית נוסף, אחוז זה נובע מרמת הסיכון (של הבנק, גודל ההלוואה מספר תשלומים יכולת החזר ועוד) התוספת הזו היא בעצם הפלוס שליד האות P. ולכן אם קיבלתם הלוואה בתנאים של %P+2 זה אומר רבית פריים (שבנויה מרבית בנק ישראל+1.5) ועוד 2%.

ולכן כשבנק ישראל משנה את הרבית שלו , הרבית של ההלוואה שלנו גם משתנה.

 
 

אימון אישי , אימון שישי ברחובות , אימון אישי לכלכלת המשפחה , אימון אישי לכלכלת המשפחה בראשון לציון, אימון אישי בראשון לציון , קואצ'ינג , קאוצינג , Coaching, מה זה ריבית פריים, מה זה ריבית מוניטרית , מושגים בנקאיים, בית פריים, ריבית בנק ישראל, ריבית_מוניטרית, מושגים בנקאיים, רבית בנק ישראל, הלוואה, ריבית מינוס


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page